Implementasi Aplikasi UKBM berorientasi STEM untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa

Authors

  • I Kadek Darsika Aryanta SMA Negeri Bali Mandara

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4283032

Keywords:

UKBM STEM Aplication, Student Outcome

Abstract

This class action research aims to improve student physics learning outcomes and describe student responses to the application of STEM-oriented Independent Learning Unit applications. The subjects of this study were students of class XI MIPA 1 SMA Negeri Mandara. The object of this study is learning outcomes and student responses. This research was conducted in two learning cycles, with the stages in each cycle are planning, action, observation/evaluation, and reflection. Learning outcomes in question are abilities that include aspects of knowledge and skills collected by giving student worksheets (worksheets), assignments (homework), quizzes, and tests understanding the concept of the end of the cycle. Student response data were collected using a questionnaire. This research is said to be successful if the average student learning outcomes are 75 with classical completeness of 85%, and student responses are at least positive. The collected data is then analyzed descriptively. The analysis showed 1) the average value of student learning outcomes in the first cycle was 73 with classical completeness of 39% and in the second cycle was 80 with classical completeness of 100%; 2) student responses to the application of module in physics learning is with an average score of 84.64 and are in the positive category.

Penelitian tindakan kelas ini bertujuan meningkatkan hasil belajar fisika siswa dan mendeskripsikan tanggapan siswa terhadap penerapan aplikasi Unit Kegiatan Belajar Mandiri berorientasi STEM . Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA 1 SMA Negeri Bali Mandara tahun pelajaran 2018/2019. Objek penelitian ini adalah hasil belajar, dan tanggapan siswa. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus pembelajaran, dengan tahapan-tahapan dalam tiap siklus adalah perencanaan, tindakan, observasi/evaluasi, dan refleksi. Hasil belajar yang dimaksud adalah kemampuan yang mencakup aspek pengetahuan dan keterampilan yang dikumpulkan dengan pemberian lembar kerja siswa (LKS), tugas-tugas (PR), kuis, dan tes pemahaman konsep akhir siklus. Data tanggapan siswa dikumpulkan dengan menggunakan kuisioner. Penelitian ini dikatakan berhasil jika rata-rata hasil belajar siswa 75 dengan ketuntasan klasikal 85%, dan tanggapan siswa minimal berkategori positif. Data yang telah terkumpul tersebut, selanjutnya dianalisis secara deskriptif. Hasil analisis menunjukkan 1) nilai rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 73 dengan ketuntasan klasikal 39% dan pada siklus II sebesar 80 dengan ketuntasan klasikal 100%; 2) tanggapan siswa terhadap penerapan aplikasi ukbm dalam pembelajaran fisika adalah dengan skor rata-rata sebesar 84,64 dan berada pada kategori positif.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, D., Kaniawati, I., & Suwarma, I. R. (2017). Penerapan pembelajaran berbasis stem (science, technology, engineering and mathematics) untuk meningkatkan kemampuan control of variable siswa smp pada hukum pascal. Prosiding seminar nasional fisika (e-journal), 6, snf2017-eer. https://doi.org/10.21009/03.SNF2017.01.EER.06

Dianti Purwaningsih, N. M., & Widana, I. W. (2017). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar matematika dengan mengontrol bakat numerik siswa. Emasains, 6(2). pp. 153-159. ISSN 2302-2124.

Kemendikbud. (2017). Panduan pengembangan unit kegiatan belajar mandiri. Kemendikbud.

Kemendikbud. (2017). Panduan penyelenggaraan sistem kredit semester (SKS) di SMA. Kemendikbud.

Mulyana, K. M., Abdurrahman, & Rosidin, U. (2018). Implementasi pendekatan science, technologhy, enginerring, and mathematics (STEM) untuk menumbuhkan skill multipresentasi siswa pada materi hukum Newton tentang gerak. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 69–75. https://doi.org/10.22611/jpf.v7i2.9644.

Khoiriyah, N., Abdurrahman, A., & Wahyudi, I. (2018). Implementasi pendekatan pembelajaran STEM untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMA pada materi gelombang bunyi. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 5(2), 53. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v5i2.9977

Poppy Kamalia Devi, Septian Karyana, Lukman Nulhakim. (2018). Unit pembelajaran STEM mata pelajaran kimia SMA Kelas XII Elektroplating. South East Asia Ministry of Education Organization (SEAMEO) Regional Centre for Quality Improvement of Teachers and Education Personel (QITEP) in Science.

Purnomo, W. (2013). Membuat mobile learning dengan eXeLearning dan phone gap. https://wahyupur.wordpress.com/2013/12/07/membuat-mobile-learning-dengan-exelearning-dan-phone-gap/

Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118.

Warjana, & Razaq, A. (2009). Membuat bahan ajar berbasis web dengan eXe. Elex Media Komputindo.

Widana, I. W., Suarta, I. M., Citrawan, I. W. (2019). Application of simpang tegar method: Using data comparison. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 11(2)-Special Issue on Social Sciences, 1825-1832, http://www.jardcs.org/abstract.php?id=1563.

Published

2020-11-29

How to Cite

Aryanta, I. K. D. (2020). Implementasi Aplikasi UKBM berorientasi STEM untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 357-365. https://doi.org/10.5281/zenodo.4283032