Integrasi satua bali dalam konseling postmodern untuk meminimalisasi perilaku bullying siswa

Authors

  • Ni Wayan Sri Yasmini SMP Negeri 1 Selemadeg

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4003860

Keywords:

Satua Bali, Postmodern Counseling, Bullying

Abstract

Bullying behavior is a serious problem that occurs in almost every school in Indonesia, including in SMP Negeri 1 Selemadeg. This must be addressed immediately so that things do not interfere with the learning process and the psychological atmosphere of students in school. One strategy that can be done to overcome this is by strengthening counseling guidance services through postmodern counseling approaches from the perspective of Nangun Sat Kertih Loka Bali, namely Satua Bali-based counseling services. This best practice research with an experimental approach was carried out in semester 1 of the 2019/2020 academic year in class IX of Selemadeg 1 Public Middle School, which was spread into 5 classes with a total of 158 students. Two classes were randomly selected as an experimental group and one class as a control group. Data collection before treatment using document recording and after treatment using observations made by BK teachers. The treatment was carried out twice in each of the experimental classes, once with online counseling and once again with face-to-face counseling. The results showed that for 1 month after treatment, there was a decrease in cases of bullying in the experimental class to 94%, while in the control group bullying cases remained the same as before. Thus it can be concluded that Satua Bali which is integrated in postmodern counseling services is very effective in minimizing student bullying behavior.

 

Perilaku bullying merupakan permasalahan serius yang terjadi hampir di setiap sekolah di Indonesia termasuk di SMP Negeri 1 Selemadeg. Hal ini harus segera ditanggulangi agar tidak terjadi hal-hal yang mengganggu proses belajar mengajar dan suasana psikologis siswa di sekolah. Salah satu strategi yang dapat dilakukan untuk menanggulanginya adalah dengan memperkuat layanan bimbingan konseling melalui pendekatan konseling postmodern perspektif Nangun Sat Kertih Loka Bali yaitu layanan konseling berbasis Satua Bali. Penelitian best practice dengan pendekatan eksperimen ini dilaksanakan pada semester 1 tahun pelajaran 2019/2020 di kelas IX SMP Negeri 1 Selemadeg, yang tersebar ke dalam 5 kelas dengan jumlah 158 orang siswa. Dua kelas dipilih secara acak sebagai kelompok eksperimen dan satu kelas sebagai kelompok kontrol. Pengumpulan data sebelum perlakuan menggunakan pencatatan dokumen dan setelah perlakuan menggunakan pengamatan yang dilakukan oleh guru BK. Perlakuan dilaksanakan dua kali pada masing-masing kelas eksperimen, sekali dengan konseling online dan sekali lagi dengan konseling tatap muka. Hasil penelitian menunjukan bahwa selama 1 bulan setelah perlakuan, terjadi penurunan kasus bullying di kelas eksperimen sampai 94 %, sementara pada kelompok control kasus bullying masih tetap seperti semula. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa Satua Bali yang diintegrasikan dalam layanan konseling postmodern sangat efektif untuk meminimalisasi prilaku bullying siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhi Dwipayana I.K & Sidi Artajaya, G. (2018). Hegemoni ideologi feodalistis dalam karya sastra berlatar sosiokultural Bali. Jurnal Kajian Bali (Jounal of Bali Studies) , 8(2) 85-105.

Alicia. (2008). Koleksi skripsi. Retrieved Maret 1, 2020, from http://koleksi skripsi.blogspot.com/2008/07/teori-pembentukan-karakter.html

Bauer, J. &. (2004). Personal growth in adults' stories of life transitions. Journal of Personality 72(3), 573-602.

Black, S.A & Jackson, E. (2018). Using bullying incident density to evaluate the olweus bullying prevention programme. School psychology international.

Colorosa, B. (2006). The bully, the bullied, and the bystander. New York.

Corey, G. (2010). In E. Koeswara, Teori dan praktek dari konseling dan psikoterapi (p. 307). Eresco Cumberland-Li.

Juliana, D. G., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1). pp. 40-60. ISSN 2302-2124.

Suastika, I Made. (2011). Tradisi sastra lisan (satua) di Bali. Pustaka Larasan.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Kemendikbud.

White, W. M. (1990). Narrative means to therape utic ends. WW Norton & Company.

Widana, I. W., Suarta, I. M., Citrawan, I. W. (2019). Application of simpang tegar method: Using data comparison. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 11(2)-Special Issue on Social Sciences, 1825-1832, http://www.jardcs.org/abstract.php?id=1563

Zakiyah, E. Z. (2018). Dampak bullying pada tugas perkembangan remaja korban bullying. Jurnal Pekerjaan Sosial , 265-279.

Published

2020-08-30

How to Cite

Yasmini, N. W. S. (2020). Integrasi satua bali dalam konseling postmodern untuk meminimalisasi perilaku bullying siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 190-198. https://doi.org/10.5281/zenodo.4003860

Issue

Section

Articles