PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI DENGAN SCIENTIFIC APPROACH DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA KELAS XII IPS 2 SMA NEGERI 7 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2018/2019

Authors

  • Ayu Wahyuniyati SMA Negeri 7 Denpasar

Abstract

The purpose of this study was to find out the understanding of the material and students' responses systematically, in detail on the application of inquiry learning models with a scientific approach to the material of short and simple songs in class XII. This research is a classroom action research designed through action in classroom learning activities. The subject of this research is students of class XII IPS 2 of SMA Negeri 7 Denpasar in the 2018/2019 academic year in the even semester, and the object of research is understanding students' material and responses. The results of the action research showed that the application of the inquiry learning model was found to be successful in improving students' understanding of short and simple song material. This can be seen from the average value of pre-cycle comparison, cycle I, and cycle II there is an increase. This research has met the determined indicators of success, so that the application of inquiry learning models can improve students' understanding of short and simple song material. There was a student response to the application of the inquiry learning model to improve the ability to understand short and simple song material in class XII IPS 2 students of SMA Negeri 7 Denpasar in the 2018/2019 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggoro, M. Toha dkk. 2008. Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka.

Arikunto, Suharsimi. 2016. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi dkk. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Daryanto. 2014. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Karar, E. E. dan Yenice, N. 2012. The investigation of scientific process skill level of elementary education 8th grade students in view of demographic features. Procedia Social and Behavioral Sciences.

Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Marwanto. H. 2014. Cara Menciptakan Lagu Sederhana. Diakses [Online] pada 30 Oktober 2017. Pukul 19. 18 dari: ciptalagusederhana. blogspot.co.id/2014/03

Mirantiyo. Y. 2012. Cara Menciptakan Lagu Sederhana. Diakses [Online] pada 30 Oktober 2017. Pukul 18. 59 dari: yokimirantiyoblogspot.co.id/2012/Caramenciptakanlagusederhana.html

Nurkancana, Wayan dan PPN Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Rusman. 2015. Pemebelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Soraya Anori, 2015. Implementasi Pendekatan Saintifik Dengan Model Inkuiri Terbimbing pada Pembelajaran IOA Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Sikap Ilmiah Siswa SMP Berdasarkan Gaya Kognitif. Universitas Pendidikan Indonesia

Sudi Dul Aji, Agustinus Bernadino, 2017. Inkuiri Terbimbing dengan Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) untuk Meningkatkan Berpikir Kritis. Program Studi Pendidikan Fisika Universitas Kanjuruhan Malang. Published Sep 28, 2017. DOI https://doi.org/10.21067/mpej.v1i2.2148

Taniredja, H. Tukiran dkk. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.

Wena, Made. 2011. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Wintari, Ni Luh Putu Sinta. 2016. “Penerapan Metode Inkuiri sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kemampuan Menyunting Karangan Deskripsi oleh Siswa Kelas VIII A SMP N 2 Penebel, Tabanan Tahun Pelajaran 2015/2016”.

Published

2020-04-07

How to Cite

Wahyuniyati, A. . (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI DENGAN SCIENTIFIC APPROACH DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA KELAS XII IPS 2 SMA NEGERI 7 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2018/2019. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(1). Retrieved from https://ojs.ikippgribali.ac.id/index.php/widyadari/article/view/693

Issue

Section

Articles