PENERAPAN METODE GUIDED INQUIRY TEACHING DENGAN MEMANFAATKAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN RESPONS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA 3 SMA NEGERI 2 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2019/2020

Authors

  • Ni Komang Wirasti

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4059686

Keywords:

learning media, guided inquiry teaching, student responses, learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the responses and learning outcomes of class XI IPA 3 SMA Negeri 2 Denpasar after implementing the Guided inquiry teaching method by utilizing mathematics learning media. This type of research is classroom action research (PTK). CAR is designed using several cycles consisting of four stages, namely: planning, implementing, observing and reflecting. The subjects of this study were 36 class XI IPA 3 students of SMA Negeri 2 Denpasar in the 2019/2020 academic year and the object of this research was student learning after being given learning with guided discovery methods and using visual learning media. Student learning outcomes are said to be successful individually if they have obtained a value of ≥ 70.Students are classically said to have succeeded if 85% of the total students in the class have scored ≥ 70.The results of the analysis are obtained (1) There is an effect of the guided inquiry teaching method using the media learning in mathematics can increase student response. (2) The guided inquiry teaching learning method by utilizing learning media can improve mathematics learning outcomes in class XI IPA 3 students of SMA Negeri 2 Denpasar in the 2019/2020 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, H Abu. 2004. Strategi Belajar

Mengajar. Pustaka Setia :Bandung

Ahmad, Khoiru dkk. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi KTSP. Prestasi Pustaka Publisher : Jakarta

Anonim. 2009. Definisi Implementasi Metode Pembelajaran. Diakses: 10 Januari 2012

Anonim. 2011. Pengertian Hasil Belajar.

http://blognyaalul.blogspot.com/2012/01/pengertian-hasil-belajar.html

Diakses: 10 Januari 2012

Arsyad, azhar. 2011. Media Pembelajaran.

PT. Raja GrafindoPersada: Jakarta

Dimyati dan Mudjiono.2009.Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta : Jakarta

Fadlisyah. 2010. Hasil Angket Respon Siswa. http://www.scribd.com/Fadlisyah/d/16851892/7-Tabel-4-7-Hasil-Angket-Respon-Siswa. (Diakses tanggal 8 Maret 2012)

Hanafiah, Nanang dan Cucu Suhana. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran.

PT Refika Aditama : Bandung

Hisyam, Zaini dkk, 2008. Strategi

Pembelajaran Aktif. CTSD :

Yogyakarta

Muhfida. 2009. Pembelajaran Konvensional. http://muhfida.com/pembelajaran-konvensional/. (Diakses Tanggal 4 Februari 2012)

Munawar, Indra. 2009. Definisi dan Pengertian Hasil Belajar. http://indramunawar.blogspot.com/2009/06/hasil-belajar-pengertian-dan-definisi.html. (Diakses Tanggal 4 Februari 2012)

Novian. 2011. Model pembelajaran inquiry http://novians.blogspot.com/2011/05/model-pembelajaran-inkuiri.html. (diakses tanggal 20 april 2012)

Rapi, Ketut. 2010. Implementasi Model Pembelajaran Inquiry Terpimpin dalam Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Singaraja.

Rohani, Ahmad. 2010. Pengelolaan Pengajaran sebuah Pengantar Menuju Guru Profesional. PT. Rineka Cipta :Jakarta

Sapta, Andi. 2009. Hakikat Mata Pelajaran IPA. http://andy-sapta.blogspot.com/2009_02_01_archive.html. (Diakses tanggal 15 Maret 2012)

Silberman, Mel L. 2002. Active Learning : 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Pustaka Insan Madani : Yogyakarta

Suyadi. 2010. Panduan Penelitian Tindakan kelas. Diva Press : Yogyakarta

Triani, Enni. 2010. Penerapan Pembelajaran Siklus Belajar Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi pada Siswa Kelas VII6 semester I SMP Negeri 4 Denpasar Tahun Ajaran 2009/2010.

Published

2020-10-02

How to Cite

Wirasti, N. K. . (2020). PENERAPAN METODE GUIDED INQUIRY TEACHING DENGAN MEMANFAATKAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN RESPONS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA 3 SMA NEGERI 2 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2), 695 - 705. https://doi.org/10.5281/zenodo.4059686

Issue

Section

Articles