PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING DENGAN PEMBELAJARAN ONLINE DALAM MENINGKATKAN KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR FISIKA PESERTA DIDIK KELAS X RPL 2 SMK NEGERI 1 NEGARA

Authors

  • I Ketut Sudiatmika

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4059059

Keywords:

problem solving, online learning, independence, physics learning outcomes

Abstract

 

The purpose of this study was to determine the independence and learning outcomes of students' physics through the application of the Problem Solving learning model with online learning in class X RPL 2 SMK Negeri 1 Negara in the 2019/2020 academic year. This type of research is classroom action research (PTK). The cycle of activities consisting of planning, action, observation, and reflection. The research subjects were students of class X RPL 2, totaling 36 people. The object of this research is independence and learning outcomes of physics. The data analysis used the observation method and the test method. The learning independence of students at the first meeting reached 9.18 at the second meeting increased to 11.54 and at the third meeting to 12.56. The learning outcomes of students in the first cycle an average of 67.31 students' learning outcomes increased in the second cycle to 82.05. Classical completeness of students increased from 38.39% to 88.89% in cycle II. The results showed that the application of the problem solving learning model with online learning could improve learning independence and physics learning outcomes for class X RPL 2 SMK Negeri 1 Negara in the 2019/2020 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang sistem pendidikan Nasional.

Dimyati dan Mujiono. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rhineka Cipta.

Hamalik, Oemar. 2002. Psikologi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Haerudin.2013.Kemandirian Belajar. Bandung: DPBD FPBS UPI

Istiqomah, 2011. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash untuk Meningkatkan Penguasaan EYD pada Siswa SMA. Skripsi Univesitas Negeri Semarang. Semarang.

Junirti , Novi Dian dan Ndara Tanggu Renda. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 4 Kampung Baru. Skripsi tidak diterbitkan. Singaraja, Indonesia: Universitas Pendidikan Ganesha.

Mariati, Yeni. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Segitiga Siswa Kelas VII MTs. Sullamul Ma’ad Al Ma’rif Penujak Kabupaten Lombok Tengah. Skripsi tidak diterbitkan. Mataram: Universitas Islam Negeri Mataram

Nurkancana, Wayan dan Sunartana. 2000. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Polya. 2002. Metode Pembelajaran Problem Solving. Jakarta: Bumi Aksara

Sanjaya, 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Kencana Prenada Media Grup.

Sardiman, A. M. 2012. Interaksi dan Motivasi belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sadirman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali: Jakarta

Sudjana. 2015. Hasil Belajar Matematika. Rineka Cipta: Jakarta

Suhendri, 2012. Pengaruh Kecerdasan- Logis, Rasa Percaya Diri, dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FPMIPA UNY. Eprint-UNY. Yogyakarta. P- 43

Sujono, A. (1998). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta, PT Raja Grafindo Persada.

Tim Penyusun. 2016. Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Kelima. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Usman. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja

Published

2020-10-02

How to Cite

Sudiatmika, I. K. . (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING DENGAN PEMBELAJARAN ONLINE DALAM MENINGKATKAN KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR FISIKA PESERTA DIDIK KELAS X RPL 2 SMK NEGERI 1 NEGARA . Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2), 421 - 432. https://doi.org/10.5281/zenodo.4059059

Issue

Section

Articles